De kosten van het hypotheekadvies

Zoals het was:

Vroeger werd de hypotheekadviseur betaald door de geldverstrekker en de verzekeraar. Natuurlijk betaalde de klant dit bedrag zelf, maar het was minder zichtbaar.  

Vanaf 2013

Omdat de banken graag vriendjes met ons waren kregen we bij een groot aantal gesloten hypotheken ook nog wel eens een bonus. We kregen ook pennen, truien, schrijfblokken, kaartjes voor een voetbalwedstrijd en noem maar op. Omdat er blijkbaar adviseurs waren die meer belangstelling hadden voor de bonussen en de cadeautjes is in 2013 het provisieverbod ingevoerd.

Advies-en bemiddelingskosten

Vanaf 2013 moeten wij onze factuur rechtstreeks bij de klant neerleggen. Dat is natuurlijk een veel beter systeem. Ik voel me daar in ieder geval prettiger bij. Ik werk voor de klant, mijn klanten zijn mijn opdrachtgevers. 

Toen duidelijk werd dat het provisieverbod eraan kwam hebben wij elkaars websites uitgebreid bestudeerd. Welk kantoor rekent welke tarieven?

Verschillen

Daar verschilt nogal. De banken zijn over het algemeen goedkoper Dat is niet onlogisch als je bedenkt dat zij alleen hun eigen product kunnen aanbieden en de onafhankelijk adviseur verplicht is een vergelijk te maken tussen diverse geldverstrekkers.
De ketens zijn over het algemeen wat duurder, ook dat spreekt voor zich. Zij moeten een behoorlijk bedrag afdragen aan de franchisegever, hebben vaak duurdere panden, moeten meebetalen aan landelijke reclamecampagnes, dus jazeker, ze moeten meer in rekening brengen per hypotheek.
Dan zijn er de kleine kantoren,  daar zie je de grootste verschillen onderling.
Hier is het wel opletten, er zijn kantoren met lage tarieven die voor elk bijproduct ( zoals verplichte verzekeringen) een aparte rekening sturen. Per saldo kom je dan duurder uit.

Marianne Croes Advies

Wij hebben gekozen voor een all-in tarief. (zie werkwijze en tarieven op de site). Wij zijn absoluut niet de duurste, maar ook niet de goedkoopste. Niet de duurste omdat wij geen hoge overheadkosten hebben, niet de goedkoopste omdat we ervan overtuigd zijn dat we goed werk leveren, dat we elke klant veel aandacht kunnen geven.